ПРО НАС
КОНТАКТЫ
FACEBOOK
КАРТА САЙТУ
EnglishGermanPolishUkrainian
ОСОБИСТИЙ КАБІНЕТ

«ПОРАДИ ПСИХОЛОГА БІБЛІОТЕКИ: РОЗВИВАЄМО УЯВУ У ДІТЕЙ І ДОРОСЛИХ»

У новій статті психолог бібліотеки ім. М. Костомарова Олена Степанівна Черниш ділиться цікавими варіантами розвитку уяви у дошкільнят, дітей старшого дошкільного й молодшого шкільного віку, а також старшокласників і дорослих.

“Уява важливіша за знання, тому що знання обмежені.
Уява ж охоплює все на світі, стимулює прогрес, і є джерелом еволюції.”
А. Ейнштейн

В умовах життєдіяльності у нас виникає потреба не лише у відображенні дійсності. Ми постійно відчуваємо необхідність створення нових образів; уявлення подій, які ми ніколи не сприймали; передбачення наслідків поведінки, життєвих ситуацій власних або інших людей; програмування майбутніх подій.

Батьки часто не знають, які підходи варто застосовувати для розвитку дитячої уяви. Хоча, в більшості своїй, вітають ідею її формування.

Дитина з багатою уявою й фантазією більш щаслива, врівноважена, уважніша, краще справляється зі складними завданнями, творчо обдарована.

Дитина не народжується з розвиненою уявою. Розвиток уяви вимагає набуття знань, уявлень, які й ляжуть в основу створення нових образів.

Чітко окреслити вікові межі динаміки розвитку уяви дуже складно через її індивідуальні відмінності. Є приклади ранніх проявів творчої уяви: Моцарт в 4 роки почав писати музику, Ілля Рєпін гарно малював в 6. Ейнштейн не справлявся з шкільними дисциплінами, а в зрілому віці проявив свій геній.

Ці та багато інших прикладів вказують на те, що пізній розвиток уяви зовсім не означає її низький рівень.

Як можна розвивати уяву у дошкільнят?

Розповідайте історії та казки. Використовуйте емоції, інтонацію. Вкладайте в розповідь своє відношення до подій, героїв та їхніх поступків.

Карлючки. Це перші маніпуляції олівцем (пензликом) і папером. Бажано обговорювати, допомогти дитині називати зображення.

Малювання. Діти малюють те, про що думають. Вони ніби живуть в малюнку. Це один з найдоступніших способів самовираження дитини.

Домальовування контурів, частин зображень предметів, геометричних фігур.

Придумування казок, історій. Можна створювати казки по колу, коли учасники почергово розгортають сюжет. Можна змінювати початок, кінець казки, оповідання або окремої частини твору.

Займайтесь мистецтвом. Давайте можливість дітям вільно самовиражатися через акт творення образів, через тактильні відчуття.

Використовуйте різні матеріали. В творчій діяльності, грі, навчанні. Пропонуйте їм матеріали (конструктор, будівельний матеріал, глину, пластилін, пісок), які дають можливість багаторазового їх використання, трансформації.

Обмежуйте кількість образів, які сприймає дитина. Мова йде про телевізор, інтернет – сприйняті за допомогою ЗМІ образи виховують споживацьку філософію, яка згубно впливає на творчий потенціал особистості. Таким чином ви забезпечите дітям можливість відчувати свій внутрішній простір.

Для дітей старшого дошкільного й молодшого шкільного віку підійдуть наступні рекомендації:

Інформацію діти отримують з книг, фільмів, розповідей дорослих. На основі отриманої інформації діти придумують продовження історій, управляють персонажами, часто уявляючи себе в ролі героїв. Поступово варто розвивати бажання створювати історії самостійно.

Сюжетні ігри. Передбачають виконання різних ролей: лікаря, перукаря, кухаря…

Відвідування музеїв, виставок. З наступним обговоренням вражень, сюжетів картин. Також за картинами можна створювати історії.

Конструювання. Пропонуйте дітям створювати будівлі, машини, літаки, не застосовуючи інструкції, схеми, а придумуючи свій образ.

Так не буває. Запропонуйте дитині розглянути сюжетну картинку і додати або замінити новий образ, який цього сюжету не стосується. Придумати історію.

Закінчи казку. Можна починати роботу із знайомими дитині казками. Запропонувати змінити кінцівку. Поступово можна використовувати нові казки, оповідання. Можна змінювати середину сюжету, початок розповіді.

Театр навколо нас. Зробіть з дитиною спеціальну театральну коробку або скриньку. Заповнюйте її різними речами: ганчірочками, коробочками, пляшечками, каштанами тощо. Запропонуйте дитині з зібраного скарбу придумати й розіграти театральну виставу. Потім ще одну. Допоможіть на початковому етапі.

Унікальна картина. Нову картину можна створити зі старих листівок, ілюстрацій, розірваних на дрібні шматочки і перемішані. Тему можете придумати разом. Та картину дитина нехай створить сама. Це може бути і абстрактне полотно.

Історії з живої природи. Під час прогулянки назбирайте різні предмети: гілочку, камінчик, листочок тощо. Складіть їх в чарівний мішечок. Для створення історії дитині потрібно діставати навпомацки по одному предмету і «вплітати» їх в історію. Першу створіть разом.

Ляльковий будиночок. Допоможіть дитині підібрати коробку, аксесуари, фарби, кольоровий папір, тканину і зробити будиночок для ляльки. Нехай виготовить самотужки меблі, прикрасить житло на свій смак.

Галерея. Зберіть малюнки, виготовлені дитиною і прикрасьте ними стіни – створіть галерею. Запропонуйте обрати «картину» і розказати про неї історію. Далі нехай обере другу картину і пов’яже сюжетом з попередньою.

Нові імена. Спробуйте придумати нові імена для звичних речей. Цю гру можна проводити вдома й під час прогулянки.

Кольорова пляма. Запропонуйте дітям знайти в кольоровій плямі якомога більше образів.

Продовження розповіді. Дочитати до певного моменту і запропонувати дитині придумати продовження і завершення сюжету.

Спостереження за людьми. Під час прогулянки запропонувати дитині уявити, яким життям живе та чи інша людина, з ким живе, який має характер, чим полюбляє займатися у вільний час тощо. Можна використовувати незнайомі дитині фотографії, ілюстрації з журналів.

Старий новий предмет. Запропонуйте дитині придумати всі можливі варіанти незвичного застосування знайомого предмету.

Я – герой! Запропонуйте дитині уявити себе на місці героя твору і придумати, як би він поводився в певній ситуації.

Німий мультфільм. Перегляньте мультфільм (епізод художнього фільму), незнайомого дітям. Спробуйте уявити, як розвивалися події, про що говорили персонажі.

Крапки. Запропонуйте дітям довільно поставити на аркуші 5 крапок (можна запропонувати заготовки). З’єднати крапки між собою, щоб вийшов певний обрах (дерево, людина, казковий персонаж тощо).

Звичайні предмети. Запропонуйте дітям придумати, як можна використовувати незвичним чином знайомі предмети.

Загадки, шаради, анаграми, головоломки. Прекрасний інструмент для активізації уяви.

В підлітковому віці можна пропонувати наступні прийоми для розвитку уяви:

Розповідь навпаки. Запропонуйте розкрити тему таким чином, ніби події розгортаються в зворотному напрямку – від кінця до початку. Для виконання цієї вправи потрібно дуже детально уявити природній хід подій.

Історія речі. Проводиться в групі (можна в парі). Пропонується коротко розказати, супроводжуючи дією, про якусь річ. Називати її не можна. Учасники вправи мають відгадати, про що йдеться.

Асоціації. Дорослий називає слово, а дитина придумує асоціації до нього. Можна проводити гру з групою дітей. Варіант: добирати асоціацію до попереднього слова. Можна використовувати картки: дерево і книга мають листя, сонце і лампа світять тощо.

Казка на новий лад. Запропонуйте дитині придумати нову казку, в основі якої знайомий сюжет. Можна ввести нових персонажів, нові події.

Кольорова музика. Після прослуховування музичного твору запропонуйте намалювати образи, які виникли у дитини.

Розвиток уяви старшокласників і дорослих:

Читання пригодницьких фантастичних романів у підлітковому віці: Жюль Верн, Беляєв, Конан Дойль, Уеллс.

Читання науково-фантастичної літератури у юнацькі роки: Єфремов, Стругацькі, Азімов, Роберт Шеклі, Пилип Дік, Лем, Р. Альтів.

Розвязання складних ситуацій. Можуть стати в нагоді ігри типу «Цивілізація», «Острів».

Нові закони. Запропонуйте скласти новий кодекс законів, придумуючи нові, змінюючи відомі існуючі таким чином, щоб всі готові були їх виконувати.

Закони фізики (біології, хімії) не працюють. Запропонуйте відомий дітям закон з галузі природничих наук представити в новому світлі, аргументуючи свою позицію.

Новий світ. Запропонуйте учням уявити, що всі люди на землі стали чесними (багатими, альтруїстами, трудолюбивими тощо). Або уявіть світ, у якому кожне бажання, яке з’являється у людини відразу здійснюється.

Чарівна паличка. Запропонуйте учням уявити, що чарівна паличка може збільшувати (зменшувати) все, що завгодно: тривалість уроку, гучність, відстань, домашні завдання тощо. Пофантазуйте, що з цього вийде. Спробуйте визначити, що в цьому хорошого і що поганого. Зробіть розрахунки.

Фантастичні властивості. Запропонуйте додати одну або кілька фантастичних властивостей одній або багатьом людям. Для цієї вправи можете вибрати один об’єкт і «розібрати» його на деталі. Наприклад годинник: ходить точно, впевнено – людина ходить як годинник; видає звук – людина говорить; може зламатися – хвороби і т. д.

BIBLIO-NIVKI

 

Залиште перший коментар

Залиште відгук

Ваш e-mail (не публікується).


*