Головна сторiнка Вiдiслати листа Карта сайту
Новини
Анонс подій
Територія спілкування
Прес-релізи заходів
ЗАВІТАЙТЕ (наші адреси, телефони)
Корисні поради
Ресурси бібліотек
Фотогалерея
Краєзнавчі замальовки
Вернісаж
Електронний каталог
Книжкові виставки до пам'ятних дат
Дегустація літературних новинок

Афіша

 



 



 

Корисні поради
Web- ресурси бібліотек Києва та України
Web-ресурси бібліотек світу
Законодавство України
Пошук інформації: поради новачкам
Обмін інформацією: поради новачкам


Пошук інформації: поради новачкам

Кожен користувач Всесвітньої Мережі від зеленого новачка до ветерана руху регулярно проходить процедуру відшукування необхідної інформації. Оскільки найбільш популярною «нишпоркою» є Google, має сенс послухати «поради бувалих». Якщо ви будете їх наслідувати, ефективність пошуку суттєво збільшиться. Отже:
П'ЯТЬ ПОРАД ЩОДО ПОШУКУ В

Порада № 1.   Релевантність.
 Існує думка: «У вірно поставленому питанні знаходиться 50% відповіді.» Однією з ключових характеристик пошуку є  релевантність, яка поділяється на дві складові: вичерпність і точність, що взаємодоповнюють одне одного. Google, як і всі інші пошукові системи, забезпечує високу ефективність (синонім релевантності) пошуку. Вона оцінює не тільки факт відшукування слів із запиту на сторінці, а й значимість їх в структурі тексту.

Наприклад: розшукуване слово на одному з Web-ресурсів знаходиться в титульному написі, а на іншому - в тексті. Рейтинг першого буде вищий за рейтинг другого. Релевантність враховує корисність інформації, що знаходиться на сторінці, для інших користувачів. При відображенні результатів пошуку рейтинг сторінки знаходиться в пропорції до кількості посилань на цю сторінку в Internet.

Порада № 2.   Мова  запиту.
 Одна з основних тез пошуку в Google: при запиті двох чи більшої кількості слів, підсумком стане реєстр сторінок, де знайдено хоча б одне зі слів. Зважаючи на те, що пошук ведеться на безмежному просторі Інтернету, підсумок може скласти декілька мільйонів сторінок. В середньому для ознайомлення з однією сторінкою користувачеві потрібно дві - три хвилини. Перемноживши 3 хвилини на 1 мільйон посилань, отримаємо 3 мільйони хвилин, або 50.000 годин. Такі результати нікого не влаштовують: Інтернет – пошук стає нераціональним.

Пошукова система Google пропонує скоротити час обробки інформації. Щоб виключити ресурси, що містять  тільки одне з декількох слів запиту, треба взяти фразу, що розшукується, у лапки. Ця проста операція визначає порядок слів на сторінці. Якщо ви зазначили в рядку пошуку «подорож на літо»  (виключно так, в лапках) підсумком пошуку будуть тільки ті сторінки, де ці слова зустрічаються в запропонованій послідовності. Web – ресурси, на яких  послідовність відрізняється від запропонованої  (наприклад «на літо подорож») при обробці запиту будуть виключені.

Наочний приклад: Google пропонує близько 1.200.000 електронних документів на запит - подорож на літо - без лапок. І всього лише 11.000 сторінок система пропонує на той же запит, поданий у лапках. Є різниця: мільйон і 11 тисяч?

Порада № 3.   Спеціалізовані  слова.
  Застосовуючи пораду №2, ви все одно отримаєте  досить багато нерелевантних посилань на джерело. Звузити коло пошуку допоможуть спеціалізовані слова. Їх потрібно позначати в рядку запиту.  Нижче наведено найрозповсюдженіші з уживаних спеціалізованих слів: 

Define – пошук визначень в Інтернеті. Якщо вам потрібно знайти значення слова «релевантність», в рядок пошуку заносимо: define – релевіантність. Система одразу видає визначення, що знайшла в Інтернеті та схожі слова;

Info – пошук інформації про головну сторінку сайта. Зазвичай до цієї категорії належать ключові слова, що характеризують портал. Зазначивши в рядку пошуку info: bigmir.net, ви отримаєте відомості про головну сторінку  Bigmir.   Зокрема вам буде запропоновано передивитись останню збережену версію порталу bigmir.net, а також пошук схожих посилань  на  bigmir.net сторінок;

Site – пошук інформації на певному сайті. Наприклад, щоб за секунди довідатися про тарифи оператора Beeline, зазначаємо site: www.beeline.ua тарифи. Результат, як то кажуть, на обличчі…;

Intitle (allintitle) – пошук слів, або словосполучень в заголовках сторінок. Приклад:
 intitle: Ukraine. Ця комбінація дозволяє оперативно відшукати всі сторінки в заголовках яких присутнє слово Ukraine;

Inurl (allinurl) – пошук всіх URL, що містять замовлене слово. Наприклад: inurl:coffe;

-  як не дивно, але три крапки теж належать до спеціалізованих слів. Цей символ почасту  використовується для визначення цінових діапазонів. Наприклад: Подорож до Іспанії 500…800у.о. Примітка: обов’язково визначайте валюту, бо у відмічений діапазон потраплять не тільки ціни тура, а й номери телефонів…

Filetype -  унікальна можливість пошуку документа по типу файлів. Ефективна для розшукування презентацій. Наприклад: мобільний ринок України filetype:pdf  Пошук може відбуватися по 12 типам файлів, найбільш розповсюджені з них Excel (xls), Power Point та Adobe Dokuments(pdf);

Порада № 4.  Калькулятор  та  конвертер  валют.
 Google - мультіфункціональна система, що вміє не тільки розшукувати інформацію, а ще й виконує математичні дії та конвертує валюту. Калькулятор Google обчислює % від числа (формат вводу: 5% of 300) підводить до ступеню (формат вводу: 2^3). Щоб скористатися конвертером валют треба ввести дані латиною в наступному вигляді: 20 USD in RUB.

Порада № 5.  Локальна  версія  Google   (www.google.com.ua).
 В 2003 році було зареєстровано домен www.google.com.ua. На ньому до цього часу мешкає українська версія Google. Переваги для нас локальної версії цілком зрозумілі. По-перше використовується український трафік, по-друге маємо можливість налаштувати мовний інтерфейс та урядити пошук тільки по українських сторінках. Нещодавно прихильники Google отримали змогу користуватися версією www.google.com.ua рідною українською мовою. В найближчому майбутньому пошукова система планує «переїхати» на домен www.google.ua, але на сьогоднішній день жодних кроків у цьому напрямку не зроблено. Цю інформацію підтвердила Емма Лінакер (Emma Linaker), менеджер громадських зв’язків лондонського офісу Google.

Маємо надію, що ці поради допоможуть зберегти ваш час.
Вдалого  пошуку !

Шановний користувач Інтернету!


Для того щоб Ви мали змогу плідно, швидко і безпечно працювати на своєму місці ми – працівники бібліотеки -  створили простір для навчання, відпочинку і спілкування для всіх без упередженості відвідувачів нашої бібліотеки.

Нагадуємо Вам, що повага і толерантне ставлення до оточуючих є основою співіснування людства.


ПРАВИЛА МЕРЕЖЕВОГО ЕТИКЕТУ

1. Памятай про людину.
2. Під час комунікацій в режимі он-лайн дотримуйся тих самих правил поведінки, що і в реальному житті
3. Знай , у якому місті Internet-простору ти знаходишся.
4. Поважай час інших та пропускну здатність.
5. Будь ввічливим при спілкуванні в режимі он-лайн.
6. Ділися спеціальними знаннями.
7. Не виплескуй емоції.
8. Поважай приватне життя інших людей.
9. Не користуйся своїми перевагами в дурних цілях.
10. Пробачай чужі помилки.

Додержуючись цих простих правил, Ви суттєво наблизите досягнення своєї мети і полегшите роботу адміністратора Інтернет-центру.

Нові надходження
Марія Карп'юк. Дорога додому

Дорога додому : повість, оповідання / М. Карп'юк. - Київ : "Видавництво "Фенікс", 2016. - 176 с.

Микола Ткач. Час любові і болю

Час любові і болю : поезія / М. М. Ткач. - Київ : «Видавництво «Фенікс», 2016. - 208 с.

Олена Карпенко. Підручник янгола

Підручник янгола : роман / О. О. Карпенко. - Київ : «Видавництво «Фенікс», 2016. - 256 с. : іл.

Тетяна Крижанівська. Життя після літа

Життя після літа : роман / Т. І. Крижанівська. - Київ : «Видавництво «Фенікс», 2016. - 128 с.

Єва Нарубина. Я

Я : повість / Є. Нарубина . - Київ : «Видавництво «Фенікс», 2016.- 400 с.

Петро Селецький. Книга справджень

Книга справджень : вірші та поеми / П. І. Селецький. Київ : «Видавництво «Фенікс», 2016. 208 с.

© www.shevcbs.kiev.ua 2008Дизайн та розробка www.it-net.com.ua